Dinsdag 15 augustus

18 augustus 2023 - Ramsau am Dachstein, Oostenrijk

Na het ontbijt hebben we de auto ingepakt en de fiets weer op de fietsendrager gezet. Vandaag gaan we naar ons 2e adres Ramsau am Dachstein. Waarom ik gekozen heb voor deze locatie? Niet te ver van Salzburg, hoge bergen, niet te duur en via de meren te bereiken.
Ik kwam er gisteravond achter dat het vandaag nationale feestdag is: Maria Hemelvaart. Waarschijnlijk zijn veel winkels restaurants gesloten. Aangezien we in een appartement gaan verblijven hadden we bedacht dan zelf maar te koken. Maar hoe doe je dat zonder boodschappen? Volgens Google was de Lidll wel open maar nee dus.... dan maar gewoon gaan en zien wat we onderweg tegenkomen.  Bij een benzinestation hebben we zowel voor de auto als voor ons brandstof ingeslagen.
Het is een  prachtige route. We genieten! Alles ook zo groen! Natuurlijk mede dankzij de regen van vorige week🙈
We zijn langs de Mondsee, Attersee, Traunsee en Halstattersee gereden. We waren, natuurlijk door die feestdag, niet de enige die hier reden. Het was dan ook moeilijk om een parkeerplaats te vinden voor een tussenstop.  Langs de oevers zijn wel wat openbare ruimten maar heel veel zijn in privé bezit en mag je niet betreden.
Toch 2x een plekje gevonden waar we genoten hebben van het uitzicht. We hebben besloten om ook Hallstatt, het mooiste dorpje van Oostenrijk, te bezoeken. Ik had als tip gelezen om via de overkant met de veerboot naar Hallstatt te varen i.v.m. moeilijk parkeren.  Inderdaad waren ze nagenoeg vol en behoorlijk op afstand. Dus lekker met de boot😀. En dan verwacht je eigenlijk een soort veerboot.... maar nee hoor; een mooie grote, electrisch voortgedreven, punter. De overtocht was een cadeautje en zo van ver dacht ik niet veel bijzonders aan het stadje te zien. Maar eenmaal van de boot af keken we onze ogen uit. Wat een prachtige huizen met bloemen / houtsnijwerk en het lijkt alsof ze tegen de berg zijn aangeplakt.
Mieke vond een mooi terras aan het meer en daar hebben we lekker gegeten. Zo ook weer het probleem van boodschappen doen opgelost 😄.
Daarna terug naar de auto want het is nog ruim een uur rijden. Hemelsbreed is het niet ver maar het Dachsteingebergte staat in de weg. We waren net op tijd bij onze veerboot, er werd een stormwaarschuwing afgegeven. Dan varen ze niet meer want het kan dan behoorlijk spoken. En inderdaad in de verte werd lucht dreigender en begon het ook te bliksemen. Gelukkig droog in de auto en weer onderweg.
De route werd wel spannender, steile hellingen en heel veel bochten. Toen we er bijna waren, de routeplanner gaf nog ongeveer 15 minuten aan, moesten we toch met een kronkelweg omhoog!!! Echt, we dachten dat we in the middle of knowhere terecht zouden komen! Maar nee, gelukkig toch hier ook nog dorpjes! Ons appartement is behoorlijk gedateerd maar schoon en is op de begane grond van een woonhuis. We hebben een slaapkamer met 3 eenpersoonsbedden, een keuken met slaapbank. Wat het een beetje vreemd maakt is dat de bewoners ook binnendoor door onze ingang kunnen.
Even bijgekomen met een kop thee en daarna de douche uitgetest. (Iets met massage...)
Tot morgen!